Data gedreven EINDHOVEN – Goed nieuws voor twijfelende directeuren, managers en calculators. Bright Cape helpt ze hun beslissingen te toetsen aan vele gegevens. Bovendien doet het Eindhovense bedrijf leuke dingen met data, met steun van Europa.
Bright Cape in Eindhoven helpt bedrijven en doet leuke dingen met data
Europese projecten
Beniers vertelt graag over de Europese projecten waarop hij als lid van de raad van toezicht controle uitoefent. „Komend jaar starten we bij een zorginstelling hier in Brabant met een sociale robot. In die instelling brengt een robot medicijnen rond en gaat daarbij sociale interactie met de patiënten aan om de inname van de medicijnen te controleren. Tegelijk gaat de robot de patiënten vragen stellen over hoe het gesteld is met hun ziekte. Ook zal hij ze vragen om voorgeschreven oefeningen voor te doen die hij dan beoordeelt en erover rapporteert aan de fysiotherapeut. De robot bekijkt de patiënt ook nauwkeurig op bijwerkingen van medicijnen. Hij ziet of huidvlekjes bij de patiënt minimaal zijn verergerd of verminderd. Het is een prachtig project dat zorgverleners in de toekomst kan ontlasten, waardoor ze veel gerichter met de behandeling bezig kunnen zijn.
”De rol van het bedrijf van Beniers is de informatie die deze robot genereert te combineren met bestaande data. „Zo wordt deze robot steeds wijzer en zijn beslissingen accurater. Dat is waar het bij big data omgaat: het maakt apparaten zelflerend. Bovendien wordt die ervaring direct gekopieerd naar zoveel andere sociale robots als er nodig zijn.”
Lawines in de Alpen
Op dezelfde manier werkt het bedrijf van Beniers mee aan systemen om het verloop van bosbranden zoals in Californië te voorspellen en waarbij met drones lawines in de Alpen worden voorspeld.
Bright Cape werkt verder voor bedrijven als ASML, Philips en Océ en ook banken, verzekeraars en logistieke bedrijven. „Bij die laatste zorgen we dat zowel het verzamelen als het verspreiden van pakketjes efficiënt gebeurt. Dat kan met of zonder zelfrijdende karretjes en robots. We helpen bedieners van freesbanken bij het slimmer maken van de machine, zoals optimaal instellen. Klantenservice bij het bepalen hoe een defect is ontstaan en of die onder de garantie valt of niet. Calculators bij het berekenen van een prijs voor ingewikkelde opdrachten. Allemaal op basis van in de databank opgeslagen gegevens over eerdere gevallen en fouten die ooit zijn gemaakt om te komen tot accurate voorspellingen.”
De mensfactor
Volgens Beniers kan de computer rekening houden met de mensfactor. „Soms wil een calculator bewust onder de prijs gaan zitten, ook al levert dat een verlies op. Een systeem dat je met statistieken helpt bij dit soort beslissingen geeft je het gevoel dat je dicht bij de werkelijkheid zit. Ondernemers vinden dat aangenamer dan puur afgaan op je onderbuikgevoel.”
Het originele persbericht lees je hier