Het geheim van ABN AMRO voor E2E procesverbetering en waardecreatie

Succesverhaal van de klant

Een van onze meest recente succesverhalen is ABN AMRO, een van de grootste banken van Nederland. In de afgelopen 4 jaar hebben we data-gedreven inzichten verschaft in de E2E processen en operaties door Celonis te implementeren als een Process mining analyse tool. In dit specifieke project hebben we Celonis gebruikt om bottlenecks, inefficiënties en verbetermogelijkheden te identificeren. Dit heeft geleid tot meer gestroomlijnde processen, een hogere efficiëntie en betere klantervaringen. Om je te laten zien waarom je Process Mining zou moeten gebruiken in jouw eigen organisatie, willen we je meenemen op een reis, waarin we dieper ingaan op de ABN AMRO use case.

In het huidige digitale tijdperk worden banken en financiële instellingen geconfronteerd met een toenemende vraag naar gepersonaliseerde en efficiënte klantervaringen, terwijl ze ook te maken hebben met naleving van wet- en regelgeving en druk om de kosten te verlagen. Een end-to-end (E2E) benadering van Process mining kan helpen deze uitdagingen aan te gaan door zich te richten op de gehele waardeketen, van front-end klantinteracties tot back-end operaties en infrastructuur. Op deze manier kunnen banken zich richten op het opbouwen van een robuuste en veilige technologie-infrastructuur om hun activiteiten te ondersteunen en een naadloze klantervaring te leveren.

Bij Bright Cape zijn we trots op de waardegerichte E2E-ondersteuning die we onze klanten bieden. Het belangrijkste doel van elk project is ervoor te zorgen dat onze klanten de meeste waarde uit hun gegevens halen. We bieden onze klanten de benodigde diensten op het juiste moment door middel van onze 4-E aanpak: we helpen hen nieuwe mogelijkheden te verkennen, inzichten uit hun data te halen, data science-oplossingen te implementeren en hun teams te onderwijzen over best practices, in combinatie met ons brede scala aan datamogelijkheden. Een van onze specialiteiten waarvoor we dit doen is Process mining. Of het nu gaat om het verkennen van gegevens en het identificeren van de geschiktheid ervan om inzichten te onttrekken d.m.v.Process Mining of de noodzaak om te weten hoe de belangrijkste belanghebbenden te overtuigen dat Process Mining moet worden opgezet als een strategisch vermogen. Wij kunnen u daarbij ondersteunen.

Alle vijf use cases van ABN AMRO die voorbeelden van Process Mining bevatten

1. Proof of Value (POV) bij Operations

We onderzochten de waarde van Process mining bij twee back-office afdelingen, IT Service Management (ITSM) en Customer Care (CC). Bij Customer Care hebben we de mogelijkheden van Process mining gebruikt om de overgang naar een nieuw workflow management systeem te begeleiden, en momenteel gebruikt CC Celonis niet alleen om verbetermogelijkheden te signaleren, maar ook om te controleren of nieuwe processen voldoen aan hun ontwerp. Deze eerste use cases dienden als eerste bewijs van de waarde van Process mining en van Bright Cape als een betrouwbare en deskundige partner.

2. Risk framework versterking

Omdat banken steeds meer moeite hebben om controle te krijgen over hun KYC-processen (know-your-customer), heeft ABN AMRO Process mining gebruikt om hun risk framework te verbeteren en hun naleving van de regelgeving aan de autoriteiten te bewijzen. ABN AMRO is klaar om de handmatige beoordelingen op basis van steekproeven te vervangen door 100% end-to-end geautomatiseerde procescontrole.

3. Op weg naar operationele excellentie

ABN AMRO gebruikt Process mining om operationele excellentie te bereiken. De realtime end-to-end inzichten die het team verkrijgt door Process mining te gebruiken, bieden een manier om de silo's te doorbreken, bottlenecks op te sporen en de dagelijkse prestaties te sturen. Het verbeteren van het operationele prestatiebeheer levert waarde op voor veel KPI's, omdat het leidt tot kostenverlaging voor de bank en een verbeterde ervaring voor de klant!

4. Verankering via een Center of Excellence

Om het Process Mining vermogen binnen de bank verder te verbeteren, werd een gecentraliseerd Center of Excellence (CoE) opgericht dat elke nieuwe businessunit kan ondersteunen bij het starten van zijn eigen Process Mining-traject. Het CoE werkt samen met een taskforce die speciaal voor een nieuw proces wordt uitgezonden om de analyse te starten en de nieuwe afdeling te begeleiden bij het gebruik van process analytics. Dit zorgt voor een kortere onboarding en een snellere time to value!

5. Groei behouden door user enablement

Tot slot is de invoering van Process Mining alleen succesvol als de business as usual op de juiste manier wordt ingeschakeld en getraind. Hiervoor hebben we een trainingsprogramma ontwikkeld als aanvulling op de Celonis online cursussen waarmee we gebruikers uit alle gelederen van de organisatie opleiden. In het geval van ABN AMRO hebben we veel zakelijke gebruikers en drie gefedereerde teams van analisten getraind. De gefedereerde teams worden in staat gesteld om de Process mining omgeving te onderhouden en verder te ontwikkelen en nieuwe zakelijke gebruikers te trainen. Het definiëren van rollen en verantwoordelijkheden en, nog belangrijker, het in staat stellen van gebruikers zorgen voor een duurzame groei van datagestuurde verbeteringen door Process Mining en een versnelde realisatie van waarde.

Benieuwd hoe Process Mining u kan helpen gestroomlijnde processen te realiseren, kosten te verlagen, efficiëntie te verhogen en betere klantervaringen te krijgen?

Neem dan contact op met Paul Veendrick (Managing Director) en Maurits Akkerman (Team Lead Process Mining). We hebben ABN AMRO met veel plezier begeleid op hun Process Mining-reis en zien de waarde die we hen hebben helpen bereiken. We zijn gepassioneerd over Process Mining, toegewijd aan het leveren van de best mogelijke waarde aan onze klanten en aan het helpen realiseren van hun doelen. Met onze gecombineerde expertise in Process Mining, Analytics & Applied Data Science & Human-Centered Design, en onze uitgebreide domeinkennis in de financiële sector, productie en logistiek & warehousing, kan Bright Cape je helpen om de curve voor te blijven en al je bedrijfsprocessen en -operaties te optimaliseren.