Hoe ABN AMRO bedrijfsprocessen dagelijks monitort en verbetert

Case Study

Klantprofiel

Cliënt: ABN AMRO
Industrie: Financiële diensten, bankwezen
Proces: Mid- en Backoffice operaties

Uitdagingen

ABN AMRO Operations voert alle mid- en backofficeprocessen van de bank uit. Hieronder vallen processen op het gebied van beleggingsproducten, standaard- en maatwerkleningen en generieke klantprocessen. Deze processen moeten worden geanalyseerd op conformiteit en prestaties.

Het handmatig analyseren van deze processen zou leiden tot een grote hoeveelheid handmatig werk en menselijke fouten.

 

Oplossing & Resultaten

Het verbeteren van mid- en backoffice processen

Dankzij het gebruik van Celonis als een Process Mining-tool konden procesanalisten de naleving van nieuwe processen controleren met behulp van de Process Explorer. Voortdurende verbeteringen in de configuratie werden geleverd aan de procesingenieurs, waardoor ze processen efficiënter konden maken en de klantbeleving konden verbeteren.

Resultaten 200 +

Processen worden voortdurend gemonitord op verbeteringen en automatisering

Kansen voor verbetering en automatisering

Met behulp van Celonis Process AI werden knelpunten in processen makkelijk geïdentificeerd. Onnodige herhaling van activiteiten werd voorkomen waardoor de hoeveelheid handmatig werk om te herstellen afnam. Dit resulteerde in een aanzienlijke vermindering van de doorlooptijd na 2 maanden van implementatie. Daarmee was een succesvolle Proof of Value geleverd en afgerond.

Resultaten 60 %

Vermindering van de doorlooptijd voor een van de grootste processen.

Conformiteit controleren en datagestuurde beslissingen nemen

Celonis kan eenvoudig de naleving van elk dossier binnen een (nieuw) proces controleren. ABN AMRO had behoefte aan inzicht in hun huidige processen en om actie te ondernemen op verbeter- en automatiseringsmogelijkheden die Celonis aanbeveelt op basis van de gegevens.

Daarom neemt het management datagestuurde beslissingen op basis van procesinzichten uit aangepaste Celonis dashboards.

Resultaten 8 +

Verbeteringsinitiatieven geïmplementeerd

Het opzetten van een Center of Excellence

Door het oprichten van een gefedereerd CoE (Center of Excellence) in de afdeling operations wordt de bankbrede implementatie van Celonis Process Mining versneld. Dit wordt bereikt door expertise te centraliseren, kennisdeling te bevorderen en consistente implementatie te waarborgen. Het resultaat is een verbeterde operationele efficiëntie en procesoptimalisatie in de gehele organisatie.

“Dankzij Celonis kunnen we onze processen eenvoudig volgen en bottlenecks snel identificeren, waardoor de doorlooptijd wordt verminderd en het succespercentage en de efficiëntie van onze processen toenemen."

Product Owner Data Analytics bij ABN AMRO

Gerelateerde projecten

Case Study

Versterking van het risicokader

Case Study

Op weg naar operational excellence

Vertel ons jouw uitdaging.

Wij zijn er om je te helpen.