Human Data Interaction: Waardevolle inzichten creëren door data-oplossingen naadloos aan te sluiten op de behoeftes van de mensen.

Wat is Human-Data Interaction (HDI)?

Bedrijfsprocessen en data science-oplossingen menselijk maken door een mensgerichte aanpak.

In het huidige digitale landschap is data de levensader van veel bedrijven geworden. Het is essentieel om de juiste tools, processen en datavisualisaties aan te bieden, zodat mensen deze data kunnen interpreteren als bruikbare informatie.

Met Human Data Interaction (HDI) zorgen we ervoor dat oplossingen naadloos aansluiten op zowel uw bedrijfsdoelen als de behoeften van de mensen die het product of proces dagelijks gebruiken. Wij zijn strategische UX-ontwerpers die data zien als een middel dat, wanneer het op de juiste manier wordt ingezet, gebruikers ondersteunt bij het optimaliseren van processen en het behalen van hun bedrijfsdoelen. Door de gebruikers van de data te begrijpen en hen bij het ontwerpproces te betrekken, creëren we dataoplossingen die begrijpbaar en waardevol zijn. HDI overbrugt de kloof tussen technische oplossingen en menselijke behoeften en zorgt ervoor dat de juiste inzichten effectief worden geleverd.

De voordelen van HDI stellen klanten in staat om:

Kosten te verlagen door geen tijd te verspillen aan onnodige herzieningen en de tijd die uw mensen aan taken besteden te verlagen.

Het draagvlak voor implementatie van uw oplossingen te verhogen door de complexiteit te verminderen en uw gebruiker er vanaf het begin bij te betrekken.

De businesswaarde te verhogen door beter geïnformeerde beslissingen te nemen op basis van inzichten uit bruikbare data.

De gebruiksvriendelijkheid (usability) en toegankelijkheid van producten en diensten te optimaliseren.

De gebruikerservaring (UX) en -tevredenheid te verbeteren door een beter begrip van uw gebruikers.

Bedrijfsprocessen te optimaliseren door jouw businessprobleem beter te begrijpen en waardevolle oplossingsrichtingen te definiëren.

Vereenvoudigen en data toegankelijk maken.

Om geschikte oplossingen te ontwikkelen, geloven we dat data alleen nuttig is als het wordt omgezet in betekenisvolle informatie. Door ervoor te zorgen dat mensen de data begrijpen, kunnen bedrijven goed geïnformeerde beslissingen nemen. Daarom zijn wij gespecialiseerd in het vertalen van complexe data naar bruikbare inzichten en helpen we klanten de “waarom” achter de data te begrijpen. Dit helpt om processen te optimaliseren en de best mogelijke ervaringen voor gebruikers te creëren.

“Betrek mensen bij het ontwerp van je data-oplossingen om de juiste waarde te realiseren”

Lindsey van der Lans

Algemeen Directeur, Bright Cape

Hoe werkt HDI?

Het ontwerpen van intuïtieve oplossingen die data begrijpelijk maken.

HDI richt zich op het ontwerpen van tools, (backoffice) applicaties, interfaces en datavisualisaties waarmee mensen intuïtief, efficiënt en effectief met data kunnen omgaan. Wij geloven dat de gebruiker centraal moet staan bij het ontwikkelen van onze oplossingen. We helpen klanten om de waarde van het werken met mensen te verankeren in de kern van hun organisatie. Onze aanpak sluit aan bij het design thinking framework, waarbij we eerst het juiste probleem ontdekken en de behoeften van de eindgebruiker begrijpen.

1. Understand

  • De context, het bedrijfsprobleem en het proces begrijpen
  • Zich inleven in de eindgebruiker om zijn behoeften te begrijpen.
  • Het definiëren van het daadwerkelijke probleem en doel.

2. Explore

  • Ideeën bedenken en prototypes maken en dit valideren met de eindgebruiker.
  • Geschikte oplossingen vinden die aansluiten bij de behoeften van de gebruiker en waarde toevoegen aan het bedrijf.

3. Materialize

  • Ervoor zorgen dat het beoogde ontwerp op de goede manier wordt ontwikkeld.
  • Het effectief integreren van de oplossing in uw organisatie.

Al met al biedt HDI een iteratief ontwerpproces met een focus op het begrijpen van de gebruikersbehoeften binnen de bedrijfscontext. Met deze aanpak creëren we oplossingen of processen die geoptimaliseerd zijn voor interactie met complexe data en die uw bedrijfsdoelen ondersteunen.

Blog: Maak gebruik van onze design library om snel prototypes van dashboards te maken

Met de steeds groeiende hoeveelheid data zijn dashboards een uitstekend middel om te visualiseren wat er in uw organisatie gebeurt. Maar vaak worden dashboards uiteindelijk niet gebruikt omdat ze niet voldoen aan de behoeften van de eindgebruiker. En als je data-oplossing niet voldoet aan de verwachtingen of niet geschikt is voor de eindgebruiker, dan heeft het geen waarde. We hebben nu een bibliotheek gemaakt waarmee mensen sneller prototypes kunnen maken en dus sneller oplossingen kunnen valideren.

Hoe kunnen we jou helpen?

We leveren duidelijke, tastbare en meetbare resultaten.

Ons team past het design thinking framework toe om intuïtieve, op feiten gebaseerde oplossingen te ontwikkelen. We gebruiken performance metrics om de effectiviteit van ons werk te meten, zodat we onze klanten concrete resultaten kunnen bieden. Of uw bedrijf nu begeleiding nodig heeft bij het maximaliseren van de waarde van zijn data, het invoeren van nieuwe producten of het gebruiksvriendelijker maken van data-intensieve tools; wij kunnen u helpen. Maak gebruik van onze expertise op het gebied van Human Data Interaction om zinvolle verbindingen te leggen tussen mensen, data, bedrijven en technologie.

Enkelen van onze uitgelichte use cases

Snellere en betere strategische bedrijfsbeslissingen nemen met data uit gebruiksvriendelijke dashboards

Deze internationale klant in de bierindustrie veranderde de manier van rapporteren en dashboarding aanzienlijk. In plaats van Excel-gebaseerd te werken, stapten ze over op SAP Analytics Cloud, een business intelligence tool. Om ervoor te zorgen dat de dashboards in de nieuwe tool voldeden aan de behoeften van de gebruikers en gebruiksvriendelijk waren, kwam het HDI van Bright Cape erbij. Door de kennis van een HDI-expert te combineren met die van een Data Scientist, heeft Bright Cape onze klant in staat gesteld om meer inzichten uit hun data te halen, waardoor ze snellere en betere strategische bedrijfsbeslissingen kunnen nemen.

Het vergroten van klantwaarde met een monitoringsdashboard

SARA Robotics is een bedrijf dat zorgrobots levert. Ze liepen tegen het probleem aan dat het huidige systeem om het gebruik van hun SARA-robots op verschillende locaties te monitoren erg omslachtig en tijdrovend was. Er werd een dashboard gemaakt waarmee team SARA snel inzicht kon krijgen in het gebruik van hun robots op verschillende zorglocaties en waarmee in geval van problemen de hoofdoorzaken konden worden vastgesteld. Bovendien zijn de geïmplementeerde datapijplijnen een duurzame oplossing.

Is jouw bedrijf op zoek naar een manier om meer waarde uit zijn data te halen? Is er een bestaand product dat je wilt implementeren en zo effectief mogelijk wilt uitrollen? Of wil je een tool of dashboard zo gebruiksvriendelijk en zinvol mogelijk maken?