Samen werkten team SARA en Bright Cape aan een oplossing om dit probleem aan te pakken. Bright Cape streeft naar operational excellence voor haar klanten door duurzame data-oplossingen te bieden, die end-to-end geleverd kunnen worden met een mensgerichte aanpak. In dit project werd dit bereikt door niet alleen te kijken naar de datagedreven oplossing, maar ook door de behoeften van team SARA te onderzoeken en een iteratief ontwerpproces toe te passen. Rekening houdend met de gewenste behoeften van team SARA, creëerde de gecombineerde expertise van Data Engineers, Data Analisten en Human Data Interaction Consultants een passende oplossing.
Na een eerste interview met de product owner van team SARA was het duidelijk dat de belangrijkste behoeften van team SARA waren om meer inzicht te krijgen of een robot wordt gebruikt en, minstens zo belangrijk, hoe deze wordt gebruikt. Om aan deze behoefte te voldoen is een dashboard gemaakt waarmee team SARA snel inzicht kan krijgen of en hoe hun robots worden gebruikt bij verschillende zorginstellingen.
Een belangrijk onderdeel van deze oplossing was het overbrengen van de gegevens van SARA-robots naar een dashboarding tool. Allereerst werd er een datapijplijn gemaakt om de data over te dragen en op te slaan in de bestaande dataopslagoplossing. Om precies te zijn werden API’s gebruikt om de data van de robots naar de Azure-cloud over te brengen, waar de data in gestructureerde vorm werd opgeslagen in Azure Tables. Vervolgens werd de data getransformeerd en geladen in een dashboardtool (Microsoft Power BI) om gevisualiseerd te worden. Wanneer bewoners interactie hebben met een SARA-robot, worden gegevens over de interactie gelogd. Bijvoorbeeld het type activiteit, de duur en de tijdstempel. Deze data geeft veel inzicht in hoe SARA-robots worden ingezet.