Maximaliseer winst en efficiëntie met manufacturing analytics

Waarom is het relevant?


Manufacturing analytics is een krachtige, datagedreven methode
die ondersteund om de cost drivers van de activiteiten bloot te leggen. In deze blog lees je meer over hoe manufacturing analytics je kan helpen deze cost drivers te ontdekken. 

Binnen productieomgevingen vormen uitdagingen zoals stijgende operationele kosten, onvoorspelbare energieprijzen en toenemende regelgeving vandaag de dag een constante belemmering voor efficiëntie. Het is uitdagender dan ooit om activiteiten efficiënt uit te breiden, terwijl tegelijkertijd een hoge productkwaliteit wordt gewaarborgd, aangezien hogere productie mogelijk invloed kan hebben op de kwaliteit. Tegelijkertijd blijven het verminderen van afval, het minimaliseren van stilstand en het maximaliseren van de productiviteit van zowel arbeid als machines belangrijke doelen. Maar hoe haal je bruikbare inzichten uit de enorme hoeveelheden data die de systemen dagelijks genereren? Is de juiste strategie aanwezig om de ruwe data te verwerken, en beschik je ook over de juiste hulpmiddelen en strategieën om deze te gebruiken voor meetbare verbeteringen? 

Veel productieleiders hebben de wens om meer data driven te worden, maar weten niet goed waar ze moeten beginnen en/of hoe ze verder moeten. Anderen hebben geïnvesteerd in analyse tooling, maar weten niet hoe ze de inzichten effectief kunnen toepassen op hun processen, wat resulteert in gemiste kansen voor kostenverlaging en operationele optimalisatie. Misschien wil je daarnaast het bedrijf klaarmaken voor de toekomst en voorbereiden op Industrie 4.0, maar voel je je overweldigt door de complexiteit van het integreren van digitale technologieën in je processen. Deze uitdagingen zijn niet ongewoon. Ze begrijpen en aanpakken door middel van een gestructureerde, mensgerichte benadering van manufacturing analytics kan echter de sleutel zijn tot het ontsluiten van operational excellence. 

 

Hoe?

Bij Bright Cape geloven we dat een succesvolle datatransformatie meer is dan alleen het implementeren van nieuwe technologieën. Het gaat erom dat data gedreven besluitvorming wordt ingebed in het hart van de processen. Succesvol zijn met manufacturing analytics begint aan de top. Senior executives moeten op één lijn zitten over het overkoepelende bedrijfsprobleem dat moet worden opgelost en zich inzetten om zowel hun eigen tijd als die van hun teams te investeren in de uitvoering van de analytics roadmap, lees meer hierover in de volgende blog. 

Uitdagingen en knelpunten identificeren

Begin met het identificeren van de uitdagingen en knelpunten in je operatie. Deze inzichten zullen de drijvende kracht worden voor je analyses en je uiteindelijk leiden naar optimalisatiemogelijkheden.

Identificeer een high-value use case

Met een duidelijk beeld van je uitdagingen, definieer een specifieke use case met een duidelijke toegevoegde waarde.

Verzamel eindgebruikersvereisten

Verzamel een overzicht van de behoeften van eindgebruikers om zo tot gedetailleerde user journeys en impactvolle visualisaties te komen.

Potentiële cost drivers begrijpen

Duik diep in je operatie om alle cost drivers te identificeren. Het volledig begrijpen van deze factoren is essentieel om kostenreductie tot stand te brengen.

Verzamel relevante data

Zodra je je use case en potentiële cost drivers hebt geïdentificeerd, is het tijd om de relevante data te verzamelen. Het is belangrijk om voldoende data beschikbaar te hebben – maar ook dat de data van voldoende kwaliteit is.

Modelleer en kwantificeer cost drivers

Nu kun je beginnen met het modelleren en kwantificeren van de impact van je cost drivers op de totale kosten. Het is cruciaal om hiervan een cross-functionele inspanning van te maken. Op deze manier krijg je namelijk inzicht in hoe veranderingen aan deze cost drivers kunnen leiden tot kostenbesparingen en efficiënties.

Model verfijnen

De sleutel is om domeinkennis te injecteren om de modellering te sturen en te verfijnen naar bruikbare parameters. 

Integreer en stimuleer verandering

Inzichten uit analyses integreren in activiteiten om verbeteringen te stimuleren. Zodat manufacturing analytics een belangrijk strategisch hulpmiddel wordt.

Klaar om je data te benutten om winstgevendheid en duurzaamheid te verhogen met manufacturing analytics?

In onze nieuwe gids vind je een praktiksche routekaart voor operationele kostenoptimalisatie - een blauwdruk om je te helpen het volledige potentieel van manufacturing analytics te benutten binnen jouw organisatie. Met praktijkvoorbeelden en praktische inzichten laten we je zien hoe je kostenoptimalisatie kunt aansturen en jouw operations vanaf de basis kunt revolutioneren.

Ons proces

Van discovery workshop tot implementatie uitrol.

Onze benadering van manufacturing analytics is gebaseerd op een grondig begrip van jouw specifieke behoeften en doelen. We geloven niet in pasklare oplossingen. In plaats daarvan hebben we een oplossing op maat:

Discovery workshop

In deze workshop werken onze experts samen met jouw operationele team en datateam om een diepgaand inzicht te krijgen in de bedrijfsprocessen, uitdagingen en kansen. Hier identificeren we de meest urgente pijnpunten en hoogwaardige use cases die onmiddellijk resultaat kunnen opleveren. Door ons te richten op jouw unieke operationele landschap zorgen we ervoor dat de oplossingen die we ontwikkelen direct zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen.

1 op 1 consulting

Plan een 1 op 1 meeting in met onze experts om de ideeën, uitdagingen en doelen te bespreken. Op basis van onze schat aan ervaring en expertise helpen we je om je visie te verfijnen en een koers uit te stippelen voor succes.

Case studies

Optimaliseren van het ontwerp en de processen van de uitgaande toeleveringsketen om transportkosten te verlagen

Curium is een wereldwijde leverancier van medische producten. Ze zijn gespecialiseerd in de productie en distributie van radioactieve tracers die in de nucleaire geneeskunde worden gebruikt voor diagnose en behandeling van verschillende ziekten. Curium kampte met stijgende transportkosten door brandstofprijzen en personeelstekorten, terwijl het serviceniveau behouden moest blijven. Samen met Bright Cape werd een datagedreven aanpak geïmplementeerd, waarbij een digital twin werd gebruikt om transportkosten te verlagen, efficiëntie te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen.

Energiekosten te verlagen door een slimme toewijzing van energieverbruik en -productie

Deze toonaangevende Nederlandse speler in de glastuinbouw was op zoek naar een oplossing om de energiekosten voor het verwarmen en verlichten van hun kassen te verlagen. Ze stonden voor de uitdaging om de kosten voor gas- en elektriciteitsverbruik in balans te brengen met de opbrengsten van overtollige elektriciteit. Op dit moment is de besluitvorming tijdrovend en handmatig.

Een voorspellend framework creëren voor locaties voor de productie van zonne-energie

Covolt is een bedrijf in de duurzame energiesector, waar ze hun intelligente energiemanagementsysteem inzetten. Ze hadden beperkte historische data en geen gegevens voor nieuwe locaties, waardoor energieproductie nauwkeurig voorspellen moeilijk was. Bright Cape ontwikkelde machine learning-modellen en een robuuste data-infrastructuur, waardoor voorspellingsfouten werden gehalveerd en energiehandel effectiever werd, wat leidde tot hogere winstmarges en nieuwe klanten.

Inzicht creëren in machineprestaties en foutenanalyse mogelijk maken

Settels Savenije is een groep bedrijven die een internationale klantenkring bedient in verschillende hightech markten. De klant van Settels Savenije had problemen met onvoorspelbare levensduur van machineonderdelen. Als oplossing werden grote hoeveelheden sensordata verwerkt en dashboards ontwikkeld voor prestaties en storingsanalyse, waardoor het mogelijk werd om de levensduur van de apparatuur te verlengen en storingen te voorspellen.

Wil je meer weten over Manufacturing Analytics?

Vraag het Ionut, onze Data Science teamlead!