Process mining als bankbrede competentie door het opzetten van een Center of Excellence (CoE) met behulp van de Process Mining Task Force.

Case Study

Klantprofiel

Cliënt: ABN AMRO
Industrie: Bankwezen & Financiële Diensten
Proces: Oprichting van een Center of Excellence

Uitdagingen

In het verleden werd process mining gebruikt als een opzichzelfstaande competentie binnen een paar afdelingen via een single-user licentie. De aanschaf van een licentie voor het Execution Management System (EMS), een Celonis Cloud service, maakte de weg vrij voor bankbreed gebruik van Celonis.

Er werden verschillende teams opgezet om te werken met de nieuwe licentie voor process mining, elk met het doel om process mining uit te breiden binnen hun eigen bedrijfsonderdeel. Ze hadden echter moeite om voldoende business commitment te vinden, vooral vanwege de beperkte duidelijke waarde vooraf.

Dit resulteerde in een relatief beperkt aantal actieve gebruikers en een lage mate van bedrijfsbrede adoptie.

"Door de waardecreërende CoE te combineren met de Process Mining Task Force wordt de adoptie van process mining binnen ABN AMRO snel vergroot en worden tegelijkertijd procesverbeteringen doorgevoerd."

Bernard Beeftink

Product Owner Process Mining Enablement

Oplossing & Resultaten

Oprichting van een Center of Excellence binnen ABN AMRO

Om dit bredere gebruik te faciliteren is een Center of Excellence (CoE) opgericht, bestaande uit een team van engineers en analisten samen met de benodigde technische infrastructuur. Na het vaststellen van duidelijke doelstellingen en governance heeft Bright Cape gezorgd voor de benodigde middelen en training, samenwerking en kennisdeling aangemoedigd en de Center of Excellence-activiteiten afgestemd op de doelstellingen van de organisatie.

Resultaten 3 nieuwe

Business Units die process mining adopteren

Gecentraliseerde onboarding van processen en data

Het opzetten van een process mining data domain store faciliteert een gestroomlijnde en gecentraliseerde onboarding van processen en data. Binnen het Center of Excellence (CoE) maakt de vorming van een process mining taskforce het bovendien mogelijk om op efficiënte wijze een Process X-ray uit te voeren, waarbij verborgen potentiële waarde binnen bedrijfsprocessen in de hele organisatie aan het licht komt. Deze aanpak helpt bij het snel identificeren van mogelijkheden tot verbetering.

Resultaten 7 nieuwe

Business Units geïdentificeerd

Versnellen van bankbrede uitrol

Deze aanpak versnelt het realiseren van waarde voor nieuwe bedrijfsonderdelen. Het duurt nu slechts twee weken om de eerste procesinzichten te genereren, waardoor de bankbrede uitrol en acceptatie wordt versneld.

Resultaten 2 weken

Voor eerste inzichten d.m.v. Process X-Ray

Gerelateerde projecten

Case Study

Op weg naar operational excellence

Case Study

User enablement

Vertel ons jouw uitdaging.

Wij zijn er om je te helpen.

Wil jij weten hoe Bright Cape experts jou kunnen helpen? Vraag het Maurits!